Az MTB XC Sport kategóriába sorolt kerékpár a Mountain Bike teljesítménycentrikus, azaz „turbó” válfaja. A megjelölésből az „XC” a Cross Country szakágra, manapság Olimpiai Cross néven emlegetett versenyszámra utal. Ott minden a gyorsaságról és robbanékonyságról szól, az épített pályán meredek kaptatók és lejtmenetek váltogatják egymást. A szakág igényei szerint épített bicaj extrakönnyű, nagyon merev, hatékony hajtást biztosító, elöl teleszkópvillás: mivelhogy a versenyzők pontosan ezeket a tulajdonságokat preferálják, ezek a tulajdonságok segítik őket a győzelemre. Az XC Sport kerékpárok lényegében Forma1-es versenygépek: gyorsak, robbanékonyak, könnyűek, és persze igen drágák. A csúcskategóriában pillekönnyű karbonkompozit vázat és tömegre „kihegyezett” alkatrészeket találsz. A hobbi szintű XC gépek esetében a könnyű alumíniumötvözet jelent életképes alternatívát.
Az áttételezés ma már döntően egy első lánckerekes, amely megbízhatóbb, és kezelése is gyorsabb. Hátul 11 vagy 12 lánckereket találsz, ezek manapság rendkívül széles, akár 500% feletti átfogást tesznek lehetővé. Az amatőr versenyzéshez, edzéshez használt XC Sport gépek 2x10 vagy 2x11 váltórendszerrel érkeznek, így az áttételi spektrum még szélesebb, a meredek kaptatók így bárki által leküzdhetők. Ma az XC Sport bicaj kizárólag tárcsafékkel szerelt, egyértelműen a hidraulikus változat preferált, éppen ezért a Kross kínálatában kizárólag ez kap helyet. A kerékméret terén elsősorban a 29” méret jellemző, a versenypályákon még a kis vázméretek is a legnagyobb elérhető kerékátmérőn gurulnak. A hatékonyság szempontjából ez a legelőnyösebb.